Duomenų atkūrimo „pasakos“ (mitai)
- Duomenų atkūrimo ir archyvavimo programos ;
- Duomenų atkūrimas ir atstatymas iš hdd, ssd, flash - kainos ;
Įvadas
Kai kurie galutiniai vartotojai pamišę dėl savo prarastų
duomenų, kiti priežiūros technikai kurie nesispecializuoja duomenų
atstatyme (atkūrime jei teisingai lietuviškai šnekėti),
bet visi susiduria su situacijomis kai visos pastangos atstatyti
kliento duomenis neduoda rezultato. Kai kurie nepripažįsta fakto, kad
jie nežinojo kad reikia sukeisti poliariškumą kai jungi hdd
įtampos laidą, kiti žiūri į tamsų ekraną galvodami kaip viskas
atsitiko: nakti prieš išjungiant kompiuterį kaip įprasta,
pradirbus visą dieną be jokio nulūžimo, ir ryte jį išjungus, hdd
visiškai ingoruojamas BIOS setup‘o metu ir kompiuteris
nepasikrauna, ir kas blogiausia: nėra jokio backupo padaryta!
Kai kurie nežiūrint to, užsispyrusiai tvirtina kad kliento duomenų negalima prarasti ir žada surasti kokį nors sprendimą.
Šios situacijos aišku yra iš tikrųjų
dramatiškos, ir jos baigiasi tuo kad aukai siūlomi draugų
sprendimai, kiti ieško internete, o daugelis kitų baigia tuo,
kad randa sprendimą kartais logišką kartais visiškai
paremtą vien „tikėjimu“.
Ir šie tikėjimai sklinda greitai – ir toli. Dėl to kad kai
kuriems buvo pavykę atkurti jų duomenis naudojant šiuos
tikėjimus, jie pasidarė labai stiptrūs visose situacijose, o iš
tikro daugiau pasakos negu realybė, dėl to kad daugeliu atveju jie
pašalina buvusius kelis savo šansus (galimybes), kai
geras profesionalas galėjo atkurti duomenis už prienamą kainą, netgi
neatidarydamas hdd disko švariam kambaryje, kas daro atkūrimo
procesą pakankamai brangų.
Atidžiau pažvelkime į kelias pasakėles ir mitus, kurių daugelį galima
rasti internete, ir atskirkime kas turi tam tikrą pagrindą, o kas
situciją padaro dar blogesne, išmesdami šiuos
„tikėjimus“.
„Sutrenk jį“ mitas
Tai pats seniausias iš visų. Kai kietasis diskas (hdd) jau
neaptinkamas (nedetektinamas), kai kurie žmonės tekšteli
(patapšnoja) su atsuktuvu arba su panašiu daiktu
krovimosi metu. Keletą atvejų žinau kai panašiai
tapšnojama per maitinimo bloką, tikintis kad jis atsigaus
– bet visi žino kuo skiriasi maitinimo blokas (psu) nuo kieto
disko (hdd).
Mes jau matėme šią procedūrą atliktą su senu hdd, ir jis po to
buvo atpažintas po vieno iš bandymų. Diskas pradirbo kelias
valandas ir po to sustojo visam laikui.
Mes neturėtume pamiršti, kad atstumas tarp disko
vairšiaus ir galvučių su laiku vis mažėja, ir kai kuriems
diskams (ačiū dievui jau nuimtiems nuo gamybos) atsilaisvindavo dalis
„rankos“ kur mes randam galvučių parkavimosi zoną ir jas
laiko kai jos aktyvuojamos. Gana įprasta rasti daleles šių
galvučių disko viduje išsimėčiusias, po vartotojo ar techniko
„tapšnojimo“ sprendimo. Šios dalelės braižo
paviršių tokiu būdu, kad vėliau niekas neatkurs duomenų. Tai va
dėl ko „tapšnojimo“ technika viską padaro dar
blogiau: prieš tai jūs galėjote atstatyti savo duomenis, taiau
po šio veiksmo diskas pasidaro visiškai neatstatomas.
Kas iš tikro atsitinka: jei gerai pritaikytas,
tapštelėjimas padeda atlaisvinti skaitymo ranką kuri būna
prilipus, dėl kurio nors gedimo elektrinėje schemoje. Tai turi būti
švelnus, tvirtas ir tik vienas. Jei tai nepadeda po dviejų
bandymų jūs turite sustoti. Jokio grubumo, dėl to kad bėda ne su ranka
jei tapštelėjimas nepadeda, ir jei jie bus per daug stiprūs jie
gali pažeisti hdd paviršių.
„Numesk jį“ mitas
Beprotiškas kaip gali pasirodyti, kai kuriuose forumuose
internete kai kurie žmonės prisiekinėja, kad jie
„išsprendė“ problemą su savo kietais diskais
numesdami juos ant grindų (su kilimu) nuo stalo (apie 85cm), ir naudoja
savo kietą diską iki šios dienos be jokių problemų.
Mes šito negalime paneigti, nes sėkmingi kritimai gali
atsitikti. Tačiau mes negalime rekomenduoti arba paremti jokio žmogaus,
kuris sako taip lengvabūdiškai. Bet koks stiprus smūgis,
daugiausia diskui su kuriuo ne viskas gerai, ir kurio bėdos mes
nežinome, žaidžia su likimu. Bandymai atspėti kame bėda, gali, nežinant
kokia iš tikrųjų problema, rimtai mažina bet kokią atstatymo
galimybę.
Jei saugomi duomenys neturi jokios vertės, tai žaidimai ir bandymai ne
profesionaliais būdais verti šių duomenų. Bet blogiausia kad kai
kurie žmonės duoda tokius patarimus aparatūros forumuose. Kai kurie hdd
nustoja veikti dėl kritimo. Be komentarų…
Sušaldyk jį mitas, Pašildyk jį mitas, ir Firmware mitas
Sušaldymo mitas yra įdomus ir turi šiokią tokią pramę, bet pasekmės būna baisios!
Gamybos metu kietam diske reikia sukalibruoti skaitymo/rašymo
mechanizmus, tam kad galvutės būtų teisingai pozicionuojamos
virš disko paviršiaus su nustatyta paklaida, tam kad
leisti galvutėms skaityti ir rašyti į teisingus takelius
(tracks), be jokių klaidų.
Kai kurie gamintojai, kai kuriuose modeliuose ir jų eilėse,
įrašo šiuos parametrus į ROM atmintį, kuri yra loginėje
plokštėje, arba dalis yra įrašoma į šį ROM‘ą
ir kita dalis į EPROM, arba į kitą flash atmintį, kuri yra disko
viduje. Tai paaiškina kodėl tiek daug kartų paprastas pakeitimas
sudegusios loginės plokštės į tą pačią naudojant tą pačią
firmware versiją nepriverčia disko grįžti į gyvenimą: kažkas negerai
yra viduje.
Taip pat pasitaiko paviršinis įrašymas kuris atliekamas
gamybos metu, vadinamas „servo“, kuris leidžia teisingai
pozicionuotis galvutėms. Daug kartų gamyklinis magnetinis
įrašymas keičiamas dėl vienos priežasties, susijusios su
paviršiaus medžiaga, ir galvutės pradeda judėti pirmyn ir atgal.
Kai kurie įtarė tam tikrą ryšį su temperatūriniais efektais, ir
nutarė sušaldyti kietą diską šaldiklyje ir po to bėga
pajungti prie PC, ir bingo! Kietas diskas buvo atpažintas ir dirbo vėl
… kelias minutes. Nauja šaldymo sesija, ir diskas padirbo
vėl kelias minutes, pakankamai kad perskaityti kelis megabaitus
informacijos. Po to diskas sustoja dirbti visam.
Mes skaitėme forume kad kai mes sušaldome kietą diską, jo viduriai „persirikiuoja“ ir viskas atsistoja į savo vietas. Ši informacija turi šiokios tokios sveikos minties, dėl to kad medžiagos susitraukimas dėl žemos temperatūros padeda galvutėms surasti takelius vėl, kai kuriais atvejais. Bet kodėl diskas sustoja amžinai?
Dėl to, kad disko magnetinis paviršius labai susiardo, ir ateina laikas kai „šalk/kaisk“ daugiau nepadeda. Pasekmė: kelios galimybės atstatyti gerą dalį informacijos nuėjo šuniui ant uodegos. Nekalbant apie disko viduje esantį oro kondesatą (taip, hdd turi švarų orą viduje, filtrą kuris šalina ir sugeria nešvarumus, ir nusausinimo paketėlį).
Dar viena pasaka „sudaužyta“. Kas liečia „pašilyk jį“ mitą, tai manome nereikia komentarų, bet yra žmonių kurie padaro ir palaiko šį nusikaltimą.
„Švarios vonios“ mitas
Kai kurie žmonės sako jums kad galite pasidaryti švarų
kambarį vonioje, atidarę karšto vandens čiaupą ir pripildę vonią
garais, ir kad šis oro stovis yra visiškai švarus
ir jūs galėsite atidaryti kietą diską jo nepažeidę.
Ši pasakėlė yra laba išvystyta, bet ji gali turėti
nenuspėjamas pasekmes duomenims. Ar pastebėjote kad kai saulė
išlenda po lietaus oras atrodo švaresnis? Iš
tikrųjų, lietaus lašai suriša dulkes ir jos nudėda ant
žemės. Kietojo disko didžiausi priešai yra dulkės ir drėgmė.
Štai kodėl jie gali būti atidaryti tik 100 klasės kambaryje (kur
gali būti ne daugiau kaip 100 dulkelių, didesnių kaip 0.5 mikrono
kiekvienoje kubinėje pėdoje oro).
Kai kas gali pagalvoti: aš įjungiau vonios šildytuvą
keliom minutėm, po to išjungiau ir palaukiau kol maži
lašiukai nusės žemyn, ir kol oras pasidarys
„švarus“. Po to aš atidariau kietą diską ir
paliečiau kai kurias dalis, bakstejėjau, niuktelėjau, ir netgi
pakeičiau plokšteles.
Gerai, nors tai ir gera mintis, bet pasekmė yra tikra katastrofa. Labai
sudėtinga įranga yra naudojama švariame kambaryje, tam kad
dėlioti disko dalis, palaikant tam tikrą temperatūrą, slėgį ir
drėgnumą. Tai dėl to, kad sumažinti riziką dar ką nors sugadinti, mes
turime išsaugoti svarbius duomenis. Jei jūs nežinote ką daryti
su atidarytu disku ir neturite tinkamų įrankių, būkit tikras kažkas
bloga gali atsitikti. Bet mes visada tikimės geriausio atvejo –
tai irgi veikia!
Elektronikos plokštės keitimo mitas
Yra žmonių kurie keičia disko logikos plokštę į tokią pat,
iš kito disko kuris veikia, ir bando atgaivinti mirusį diską.
Tai pats suprantamiausias mitas. Keitimas elektronikos plokštės
kartais veikia, kai pažeidimas yra išorinis, ir firmware yra
visas pilnai patalpintas kontroleryje. Taigi, verta pabandyti, ir jei
jūs tai atliekate rūpestingai, yra galimybė atkurti duomenis.
Šiuolaikinių kietų diskų elektronika dažniausiai jau būna
unikaliai pririšta prie konkretaus hermetinio bloko, prie
konkrečių galvučių ir konkrečių paviršiaus plokštelių,
atitinkamai sukalibruota (adaptyviniai parametrai ir t.t.), todėl vien
elektronikos keitimas nepadeda nuskaityti duomenų.
Tačiau, jei diskas atpažįstamas bet skaitymas nesėkmingas, venkite kitų
mitų, aprašytų čia, ir siųskite savo kietą diską į
specializuotas dirbtuves arba laboratorijas, jei jūsų duomenys
iš tikrųjų svarbūs. Plačiau ... >>>
Programinis mitas
Kai kurios duomenų atstatymo programos tikrai veikia, kai mes turime
visiškai vien logines klaidas, pvz. doc ar xls bylų
ištrynimas, elektroninio pašto laiškų
ištrynimas, suformatavimas disko ar skirsnio (partition)
ištrynimas. Ir jokių būdu nereiktų naudoti šių programų
jei yra ne loginės, o fizininės klaidos.
Problema atsiranda kaip jas panaudoti kai diskas rodo tam tikras
fizines bėdas. Šiuo atveju, programa nušluoja diską ir
dar daugiau, kas blogiausia gali atsitikti: paskutinės galimybės
atstatyti neatidarant disko išmestos kaip į balą, dėl to kad kai
kurios elektrinės grandinės nustoja veikti po tokio automatinio
atstatymo.
Pataisymo mitas (hdd remontas)
Kai kurie profesionalai ar netgi firmos skelbiasi kad jos
„taiso, remontuoja“ kietus diskus. Mes žinome kad tai
neįmanoma, nes tokie profesionalai ir firmos netgi neturi tinkamos
vietos tam atlikti. Tam reikalinga speciali įranga hdd remontui, kuri
būna tik gamyklose, specialūs stendai. Todėl meistrai, kurie
profesionaliai atstatinėja duomenis neturėtų skelbtis, kad jie daro hdd
remontą, nes tai neprofesionalumo požymis. Todėl mes sakome, kad pas
mus atliekamas ne "hdd remontas", o klientui reikalingų duomenų
atkūrimas. Nes hdd remontas yra dažniausiai tip pirmas etapas pilname
duomenų atkūrimo cikle, taip vadinamas nešėjo paruošimas
nuskaitymui. Po nešėjo paruošimo nuskaitymui, eina
sekantys etapai: nuskaitymas, loginis patikrinimas, loginis atstatymas,
pateikimas klientui.
Ką jie daro tikrai, tai keičia loginę plokštę ir/arba paleidžia
programą kuri paslepia, bet ne panaikina blogus sektorius, įžymiuosius
„blogus blokus“. Tada jie grąžina suformatuotą kietą diską
ir sako jums kad jis buvo „sutaisytas“.
Tai yra atnaujinimo pramonė – ar netgi geriau, atliekų
perdirbimas – tokiose šalyse kaip Indija, Kinija ir
Rusija, bet šiuo atveju kieti diskai ateina be markės arba su
žyme arba etikete kuri sako „atnaujintas“ arba perdarytas.
Mes matėme tokios rūšies kietus diskus kurie dirbo kelis metus
ir kiti kelis mėnesius. Šie diskai, deja, buvo iš tikro
perdirbti, naudojant dalis iš daugiau kaip vieno disko, kai
kurių naujų ir kai kurių naudotų, ir jie tinkami naudoti žemo pajamų
lygio šalyse, todėl kad jie daug pigesni.
Ką mes norime pasakyti, yra tai ir atnaujinti ir sutaisyti kieti diskai
yra nepatikimi. Jei jie yra naudoti, jie neturėtų saugoti svarbių
duomenų, bet tik naudojami naršyti internete ar kaip donorinis
diskas be jokių svarbių duomenų.
Plokštelių keitimo mitas
Kai kurie žmonės jau mums sakė kad kai kur jie skaitė ar girdėjo kad galima atstatyti duomenis iš sugedusio disko paprastai radus kitą tokį pat diską ir perkeliant plokšteles (paviršiaus nešiklius, be galvučių) iš vieno HDA (kieto disko surinkimo bloko – hard drive assembly) į kitą.
Tai gali netgi veikti jei prisiminsime kelis veiksnius, tokius kaip firmware, kieto disko eilę, ir kitus. Tačiau, didžiausiai tikėtina, kad duomenys dings amžiams, dėka daugelio priežaščių, tokių kaip netinkama aplinka, nepakankamų įgūdžių ir įrankių, šiaip ar taip, visko ko jūs neturėtumėte daryti dėl žinių ir sąlygų stokos. Bet kaip mes visada sakome, likimas yra realybė.
Išvados
Duomenų atstatymas yra specialybė, ir turi tam priežastis, dėl to kad daug žmonių ir firmų gali patirti daug nuostolių, jei jie pames savo duomenis neturėdami backupo (dublerio, paramos) – ar kai jis nepavyko (įžymusis Merfio dėsnis).
Būti profesionalu šioje srityje reikalauja didelių įdėjimų ir moksle ir įrangoje, tokioje kaip klasės 100 švarus kambarys. Štai kodėl dažnai atstatytų duomenų kaina yra nelabai žema. Tagi bėkite nuo „profesionalų“ ir firmų kurie neturi tinkamos įrangos, nes kaip mes sakėme, jei jūs paliksite diską šiems mėgėjams, jie padarys galą bet kokiai galimybei vėliau atstatyti duomenis – tai žymus „skupus moka dvigubai“ posakis.
Šiose situacijose jei jūs nesijaučiat saugūs, spręsdami savo kieto disko bėdas, ieškokite firmos kuri specializuojasi šiose paslaugose, kitaip netekimas beveik garantuotas.
Mes neminėjome atvejų, kai duomenys saugomi RAID dryžiniuose
masyvuose. Paprastas bandymas atstatyti RAID‘ą gali privesti prie
tikro duomenų netekimo. Taigi mes patariame laikyti jūsų dublerius
(backupus) atnaujintus ir vengti saviveiklos jei yra duomenų netekimas.
Mes taip pat primename kad diagnostika ir kainos įvertinimas rimtose duomenų atstatymo firmose paprastai yra nemokamas.
Jei sugedo jūsų kietas diskas, dingo duomenys, reikalingas duomenų atkūrimas rašykite service@matrix.lt arba skambinkite +370-698-39001, +370-674-88995.
Atnaujinta: 2012-02-15
Paruošė/ Copyright : MATRIX UAB 2006-2015
Navigacija: | Apie|Naujienos|Produktai|Kainos|Sprendimai|Patarimai|Registracija|Aptarnavimas|Darbas|Kontaktai|Titulinis psl.|